::HARI INI & MASA DEPAN::

::HARI INI & MASA DEPAN::

Tuesday, January 11, 2011

Peraturan Makmal

Suka-suka buat eksperimen.

Bila esok ada lab, maka statistik download kat e-learning universiti pasti tinggi sebab semua orang pusu-pusu nak download manual. Tak pun pakat-pakat 'pm' kat gtalk mintak manual dan lab report kawan-kawan yang dah settle lab tersebut. Macamnilah hidup rukun dan damai kat universiti. Bertukar-tukar lab report untuk keharmonian dunia. Hanya perlu perah otak untuk lab pertama, buat report baik-baik untuk dijadikan bahan pertukaran dengan group lain di minggu-minggu akan datang.

Oh!Saya rindu lab sessions!especially lab yang memakan masa sehari tu!take turn pergi lunch sebab kena pastikan ada orang ambik reading. Ambiklah sangat!Reading yang tak membantu langsung.Last-last TERpaksa kenyit-kenyit mata kat lab demonstrator mintak reading yang sepatutnya. Rasa macam tak pernah lagi buat eksperimen pastu dapat reading yang cantik!Kenapa ye?Ok.Memang equipment yang salah.Haha.Sekarang saya just nak share some humor pasal kehidupan dalam makmal ni. Kelakar tapi benar!Saya pernah buat benda-benda yang diunderlinekan tu.Percayalah! 

Try an error!Always~
  • When you don't know what you're doing, do it neatly.  
  • Experiments must be reproduceable, they should fail the same way each time.  
  • First draw your curves, then plot your data. (nak graph cantik kenalah buat macamni!)
  • Experience is directly proportional to equipment ruined.  (seingat saya,saya tak pernah rosakkan/pecahkan apa-apa.Yang tak seingat saya tu wallahualam la. ^_^)
  • A record of data is essential, it shows you were working.  (saya pernah reka-reka data ikut suka hati demi siapkan lab report)
  • To study a subject best, understand it thoroughly before you start.  
  • To do a lab really well, have your report done well in advance.  (yang ni memang selalu buat sebab tahu nanti tak cukup masa nak siapkan bila report kena submit the next day.MELAMPAU!)
  • If you can't get the answer in the usual manner, start at the answer and derive the question.  (ini macam pernah buat dalam kelas add-math dulu.bab pembuktian.)
  • If that doesn't work, start at both ends and try to find a common middle.  (sama jugak.add-math stuff)
  • In case of doubt, make it sound convincing.  (ni mmg life-time practiced)
  • Do not believe in miracles---rely on them.  
  • Team work is essential. It allows you to blame someone else. (hoo.tak!tak!kami semua sepakat!)
Sekarang dah tak berpeluang bermain-main kat lab lagi. Tapi kat rumah pun ada so-called lab jugak kan!Jom buat eksperimen memasak(walaupun tak berapa minat)!Ok.Saya perempuan.Saya akan end-up kat dapur jugak.Tak boleh lari!


'Lab' at home.

No comments:

Post a Comment